Brunos » Specials » Journalistiek

Journalistieke nieuwsgaring en productie

Journalistieke nieuwsgaring en productie Om nieuws tot aan de man te brengen zijn er verschillende nieuwsagentschappen: de nationale, internationale en wereldnieuwsagentschappen. Zij zorgen ervoor dat we dagelijks van een flinke portie nieuws voorzien worden door hun specifieke werking. Het is hierbij noodzakelijk dat nieuws zo objectief mogelijk is.

Nieuwsgaring en productie

Zowel nationale, internationale als wereldnieuwsagentschappen zijn belangrijk om in de stroom aan nieuws die we van binnen- en buitenland te verwerken krijgen te kunnen selecteren en het belangrijkste en meest exclusieve nieuws tot bij de mens te krijgen. Op allerlei manieren wordt nieuws aan ons meegedeeld: via de radio, televisie, internet in het algemeen, met een belangrijke rol voor social media, maar ook via kranten en tijdschriften. Journalisten zijn continu in de weer om ons tijdig van interessant nieuws te voorzien. Het nationaal persagentschap voor België is Belga, voor Nederland is dit het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Zij zijn voor hun nieuwsgaring en productie sterk afhankelijk van de internationale nieuwsagentschappen maar ook van de wereldnieuwsagentschappen. Journalisten nemen vaak interviews af en dan is het belangrijk om dit op een zo goed en efficiënt mogelijke manier te doen.

Journalistieke codes

Om de nieuwsgaring- en productie niet te subjectief te doen, zijn journalisten verplicht om de journalistieke codes na te leven. Deze codes zijn internationaal beslist en vastgelegd via de internationale Raad van de Journalistiek en zijn de volgende:
  • De Verklaring der plichten en rechten van de journalist (1971)
  • De Code van Journalistieke Beginselen (1982)
  • Code van de Raad voor de Journalistiek (2010)
Internationale nieuwsagentschappen

Internationale nieuwsagentschappen

De internationale nieuwsagentschappen zijn belangrijke nieuwsvoorzieners, verspreid over verschillende werelddelen. In vergelijking met wereldnieuwsagentschappen concentreren zij zich op bepaalde were…
Wereldnieuwsagentschappen: kenmerken, afzetmarkt, top 3

Wereldnieuwsagentschappen: kenmerken, afzetmarkt, top 3

De Fransman Charles Havas richtte in Parijs (1835) een eerste nieuwsagentschap op. Dit betekende het startschot voor het ontstaan van het huidige tweede grootste wereldnieuwsagentschap: Agence France…
Objectieve journalistiek: regels en codes

Objectieve journalistiek: regels en codes

Objectieve journalistieke berichtgeving is een zeer complex begrip. Door de oprichting van de penny-press in 1850 werd het voor het eerst mogelijk om aan objectieve berichtgeving te doen. Er is onder…
Belga: Belgisch nationaal nieuwsagentschap

Belga: Belgisch nationaal nieuwsagentschap

Belga is het belangrijkste nationale nieuwsagentschap van België. Iedere belangrijke redactie in België is aangesloten bij dit agentschap. Personen die een belangrijke invloed hebben gehad bij de opri…
Tips voor een geslaagd diepte-interview

Tips voor een geslaagd diepte-interview

Wanneer je een interview gaat afnemen kan er veel in het honderd lopen. Dit kan zowel te wijten zijn aan een beperkte voorbereiding als fouten die gemaakt worden tijdens het interview zelf. Een aantal…
Gepubliceerd door Brunos op 22-02-2015, laatst gewijzigd op 25-02-2015. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • http://www.denieuwereporter.nl/2010/03/social-media-en-de-journalistieke-code/